Damen Shipyards Group en haar visie op duurzaamheid
In dit item vragen we onze klanten naar hun visie op duurzaamheid. Hoe belangrijk is duurzaamheid voor hun organisatie en waar kunnen we dat aan terug zien? In deze editie van Creditnotes vroegen we Rogier Lammers, Export Credit Specialist bij Damen Shipyards, om de visie van het bedrijf met ons te delen.
Damen Shipyards Group is een familiebedrijf, dat al meer dan 90 jaar schepen bouwt.
Het hoofdkantoor zit in Gorinchem; wereldwijd behoren 35 scheepswerven en twintig andere bedrijven tot de onderneming.
Met meer dan 12.000 medewerkers verdeeld over zo’n twintig landen worden jaarlijks meer dan 100 nieuwbouw schepen opgeleverd en ruim 1.100 reparaties aan en conversies van bestaande schepen uitgevoerd.
Damen is al ontzettend lang klant van Atradius Dutch State Business en maakt regelmatig gebruik van de verschillende vormen van exportkredietverzekering.
Figuur laat zien hoe Damen duurzaamheid in haar organisatie integreren.
Hoe ziet Damen duurzaamheid in het algemeen?
We zijn een familiebedrijf en als zodanig kijken we altijd naar de lange termijn. Wat we doen gaat niet alleen over het bedrijf van vandaag, maar ook over het voorsorteren voor het succes ervan voor de volgende generaties. Verduurzaming en het tegengaan van klimaatverandering zijn daarbij essentieel. Sterker nog, we hebben het doel om de meest duurzaamste scheepsbouwer ter wereld te worden. De Sustainable Development Goals van de VN zijn daarbij onze richtlijnen.
We zetten ons in om de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten te ondersteunen door een voortrekkersrol te spelen bij de ontwikkeling van milieuvriendelijke schepen, onderdelen en diensten door middel van innovatie en standaardisatie. Bovendien blijven we ons volledig inzetten voor het integreren van de principes van circulaire economie in onze oplossingen om zo een duurzamere toekomst voor de maritieme industrie te realiseren.
Onze strategie op het gebied van duurzaamheid is gebaseerd op drie pijlers die nauw op elkaar zijn afgestemd en geïntegreerd worden in de dagelijkse bedrijfsvoering. Het gaat om de organisatie zelf, de operationele werkzaamheden en de mate van duurzaamheid van onze producten en diensten.
Op jullie website spreken jullie over Sustainable Solutions met “Navigating to Zero”. Wat bedoelen jullie hiermee?
We zijn ervan overtuigd dat duurzame oplossingen de sleutel zijn tot de toekomst van de maritieme industrie. Met ‘Navigating to Zero’ gaat het dan specifiek over het terugdringen van schadelijke emissies. Met dat doel hebben we al aardig wat hybride en elektrische schepen opgeleverd, zoals veerboten in Canada, ferries in Kopenhagen en waterbussen voor de Drechtsteden en Rotterdam. Vorig jaar hebben we daar onze eerste volledig elektrisch aangedreven sleepboot aan kunnen toevoegen; de ‘Sparky’, die inmiddels tot volle tevredenheid in de haven van Auckland in Nieuw-Zeeland wordt ingezet. Leuk om te vermelden is overigens dat dit schip op de Best Inventions List van TIME Magazine is opgenomen.
Maar niet voor alle schepen is elektrificatie een werkbare oplossing. Vandaar dat we ook volop bezig zijn met onderzoek naar de inzet van methanol en waterstof als brandstoffen en het werken met alternatieve energieopslagsystemen aan boord. Alles dus in het teken van het terugdringen van schadelijke emissies naar nul. Uiteindelijk willen we van elk scheepstype dat we hebben een duurzame variant aan onze klanten kunnen bieden.
Jullie hebben een duidelijk duurzaamheidsbeleid. Maar jullie zijn ook een belangrijke leverancier van baggerschepen, en daar is natuurlijk heel veel energie voor nodig. Hoe zien jullie dat in relatie tot duurzaamheid?
Niet anders als met de andere scheepstypen die we voeren. Inmiddels is het gelukt om een elektrische snijkopzuiger te ontwikkelen. Deze ‘ECSD 650’ maakt baggerprojecten zonder uitstoot mogelijk. De elektrische motor zorgt bovendien voor aanzienlijke vermindering van het geluidsniveau, waardoor het vaartuig geschikt is voor projecten in dichtbevolkte en milieugevoelige gebieden.
Maar zoals gezegd, zijn heel veel schepen niet geschikt voor elektrische aandrijving omdat ze gewoonweg te weinig in de buurt van een oplaadstation komen. Bij baggermaterieel is dat vaak het geval. Daar kijken we dus ook naar alternatieve aandrijving, die wel emissieloos is.
Denken jullie dat overheidsingrijpen belangrijk is voor de ontwikkelingen en de vooruitgang op het gebied van duurzaamheid?
Zeker! Enerzijds kunnen overheden door middel van regelgeving ondergrenzen aangeven op het gebied van duurzaamheidsprestaties. Daarbij is het belangrijk om dit internationaal af te stemmen, zodat een gelijk speelveld ontstaat. Dat is essentieel. Anderzijds kan door middel van gerichte subsidies en wellicht zelfs industriebeleid innovatie op het gebied van verduurzaming een zetje in de goede richting gegeven worden. In omringende landen wordt immers de EKV ook ingezet om de industrie in duurzame sectoren koplopers te maken.
Tenslotte is de overheid een grote afnemer van schepen, denk bijvoorbeeld aan de Koninklijke Marine, de politie en de Rijksrederij. Hierbij kan ze het goede voorbeeld geven door duurzame schepen te bestellen en daar ook de premium voor te betalen die op dit moment nog aan duurzamere technologie verbonden is.