Holland Shipyards zorgt voor vergroening van vloot in Duitse Kiel
Holland Shipyards is een echt familiebedrijf en bestaat inmiddels iets meer dan 40 jaar. In 1981 is de eerste werf in bedrijf genomen en sinds die tijd is de organisatie gegroeid met een brede focus, van reparatie tot nieuwbouw en verhuur.
Holland Shipyards is begonnen met scheepsreparatie, maar sinds 1995 bouwt de onderneming ook nieuwe schepen voor de binnenvaart. Vanaf 2005 komen daar ook onder meer zeeschepen bij en enkele jaren later gaat Holland Shipyards steeds meer speciale projecten aannemen. Op de drie scheepswerven in Werkendam, Vlissingen en Hardinxveld-Giessendam zijn ruim 200 mensen werkzaam waarvan ongeveer 120 medewerkers in dienst en circa 100 flexibele arbeidskrachten en onderaannemers.
Marco Hoogendoorn, Directeur bij Holland Shipyards vertelt: “Holland Shipyards heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. We hebben een brede portfolio van producten, maar er is sinds de laatste 10 jaar een duidelijkere focus. Zo kijken we nu iets minder naar de binnenvaart en de sleepboten, en is er meer aandacht voor zeegaande schepen, baggerschepen en veerboten. Daarnaast hebben we ook veel ervaring in speciale projecten, waarbij we bijvoorbeeld schepen ombouwen. Denk aan containerschepen die speciaal worden omgebouwd tot schepen voor windmolenonderdelen, of een visserij-onderzoeksvaartuig voor Noorwegen.”
In de afgelopen jaren heeft Holland Shipyards al diverse hybride veerboten geleverd aan het Duitse Schlepp- und Fahrgesellschaft Kiel (SFK). Daar is onlangs nog een nieuwe opdracht bijgekomen voor twee nieuwe veerboten, waarvan één hybride en één volledig elektrische. Op deze manier kan SFK voldoen aan hun belofte om in Kiel te zorgen voor groen transport over water.
Contragaranties voor het behouden van werkkapitaal
Holland Shipyards vraagt bij een order om een vooruitbetaling van de klant. Maar een klant wil natuurlijk wel zekerheid dat er wordt geleverd. Daarom is voor deze transactie, net als voor de voorgaande leveringen aan SFK, een contragarantie afgesloten bij Atradius Dutch State Business. Het voordeel van deze contragarantie is dat de bank is verzekerd en daardoor de kredietruimte niet zal belasten voor het gedekte percentage van het garantiebedrag. Zo kan Holland Shipyards de beschikbaarheid houden over voldoende werkkapitaal.
Hoogendoorn: “Een aantal jaar geleden werd voor het eerst door een klant gevraagd om een aanbetalingsgarantie. We waren hier op dat moment nog niet zo bekend mee. Maar door de zelfstandige contragarantie van Atradius Dutch State Business konden we als organisatie gewoon door groeien, zonder dat deze opdrachten teveel beslag legden op ons werkkapitaal. We zijn dan ook erg blij met de samenwerking.”
Er is de laatste tijd veel vraag vanuit overheden om te zorgen voor schone vormen van transport. Zo zijn in Nederland de hybride veerboten van Holland Shipyards bijvoorbeeld te zien in Amsterdam aan het IJ en in het Noordzeekanaal. Deze worden dan iedere nacht opgeladen en overdag wanneer er de mogelijkheid toe is. Indien nodig kan een generator bijspringen, bijvoorbeeld bij een sterke wind.
Zoals al eerder genoemd wordt bij deze transactie aan SFK ook een volledig elektrische pont geleverd. Deze nieuwe veerboot krijgt de naam Dietrichsdorf en krijgt een flink batterijpakket met een capaciteit van meer dan 1000kWh. Daarnaast moet er ook gebruik worden gemaakt van een goede infrastructuur zoals wallaadsystemen voor het opladen zodat de boot blijft varen. Maar dit zijn niet de enige ontwikkelingen.
Hoogendoorn licht toe: “We zijn continu bezig met innovatie. En we vinden dat we beter kunnen innoveren door te doen, dan door alleen maar te onderzoeken. Dat betekent dat je af en toe samen met klanten een gedurfde stap moet zetten. Zo leveren we binnenkort voor een Nederlandse klant een volledig waterstof aangedreven schip op. De grootste uitdaging voor dit soort projecten is de achterliggende infrastructuur. Voor zover we weten zijn wij de eersten ter wereld die dit onder klasse goedkeur realiseren. Maar we zijn ook bezig met een volledig autonome pont voor gebruik in Zweden. Dit is een enorme integratie van systemen die op afstand gemonitord worden. Er is voor deze pont dan ook geen schipper meer nodig.”
Duurzame scheepswerf met groene ambitie
Holland Shipyards wil niet alleen de schepen zelf verduurzamen, maar ze hebben zelf ook de ambitie om hun eigen uitstoot drastisch te verminderen. Hoogendoorn: “We hebben in de afgelopen 4 jaar maar liefst 45% van de CO2-uitstoot teruggebracht door het installeren van zonnepanelen, led-verlichting, een warmtepomp en energie-efficiënte machines en compressors. Ons eigen wagenpark is omgezet naar hybride of volledig elektrisch. En we proberen ook zo duurzaam mogelijk in te kopen. We kopen beter verbruiksmateriaal dat langer meegaat, maar ook zorgt voor minder afval, stof en lawaai. En bij het sealen van de schepen worden verfnevel en vluchtige stoffen afgevangen. Zo proberen we onze bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst.”
Heleen Quint - Senior Export Credit Specialist
Guido Minnaert - Marketing Manager