Kennismaken met... Claudia de Boer
Kun je iets over jezelf vertellen?
Mijn naam is Claudia en ik ben geboren en getogen in De Pijp in Amsterdam waar ik ben opgegroeid als enig kind. Mijn vader was buschauffeur en mijn moeder zorgde voor mij en ons thuis. Na een aantal jaar in een -schattige maar mini- woning in Betondorp, vertrok ik in 1997 richting Almere. Mijn zoon Rick woont met zijn vriendin in Dronten en ik met mijn dochter Amber en poes Easy in ons “meidenhuis” waarin vooral veel ruimte is voor de magie van Harry Potter.
Afgelopen zomer ben ik met Amber vanuit Londen via York en Edinburgh naar Fort William gereisd, dit was voor ons allebei een onvergetelijke vakantie. In mijn vrije tijd wandel ik graag (veel prachtige natuur in de polder) maar het allerliefste ben ik aan het tekenen of schilderen. Twee weken geleden heb ik bijvoorbeeld een workshop ‘schilderen als Gary Jenkins’ gevolgd en dit vond ik echt geweldig om te doen.
Hoe lang werk je al bij Atradius en wat heb je daarvoor gedaan?
Dit jaar werk ik 28 jaar bij Atradius, ik ben na mijn studie Economisch Linguïstisch aan de HES Amsterdam in 1995 direct begonnen op de Keizersgracht bij wat toen nog de NCM (Nederlandsche Credietverzekering Maatschappij) was. Een jaar ervoor had ik mijn stage afgerond op de afdeling Incasso Buitenland dus voelde het erg vertrouwd om terug te komen. Binnen “Kortlopend” heb ik veel uiteenlopende functies gedaan. De ervaring op het gebied van Incasso, maar ook Underwriting en Account Management, dus van risico tot commercieel, vind ik erg prettig. Vanuit de Customer Service Desk heb ik in 2019 de overstap gemaakt naar Dutch State Business en ben in het Claimsteam gestart als Associate en sinds vorig jaar werkzaam als Claims & Recoveries Manager.
Wat doe je precies als Claims & Recoveries Manager en wat is er zo leuk aan het opvolgen van openstaande betalingen?
Waar ik eerder administratieve ondersteuning bood bij het invoeren en uitbetalen van nota’s en claims, bouw ik nu aan mijn eigen portefeuille met zaken waarvoor ik verantwoordelijk ben. Zoals de functietitel al aangeeft zijn mijn collega’s en ik niet alleen bezig met de afhandeling van claims, maar doen we er vervolgens alles aan om zoveel mogelijk te recupereren. Bij non-betaling proberen we vaak mee te denken om zo niet de relatie tussen onze exporteur en hun contractspartij op scherp te zetten. We verlenen dan bijvoorbeeld tijdelijk uitstel of staan deelbetalingen toe zodat toch aan de betalingsverplichting voldaan wordt. Naast het kunnen onderhandelen zijn goede kennis van de risico’s, polisvoorwaarden en de verhaalsmogelijkheden onontbeerlijk. Ik leer nog elke dag.
Vanuit Claims krijg je natuurlijk ook te maken met de kopers van onze klanten? Hoe ga je er mee om als de koper ontevreden is over de geleverde producten of services?
Een bijzondere situatie ontstaat wanneer er sprake is van een dispuut, waarbij de afnemer dus wel kán maar niet wíl betalen. Onder zulke omstandigheden wordt de aanspraak op schadevergoeding opgeschort totdat er duidelijkheid is. Als het de klant en de koper niet lukt om hier samen uit te komen, zal vaak de hulp van een externe incassopartij worden ingeschakeld om dit verder te begeleiden en om een gerechtelijke uitspraak te krijgen in het geschil.
Wat zijn voor Claims de grootste uitdagingen in jullie team?
Een belangrijke rol die ons team vervult, vindt plaats binnen de Club van Parijs waarbij schuldenregelingen tussen landen behandeld worden. Wij bieden als ECA (Export Credit Agency) ondersteuning wanneer nieuwe landen voor behandeling bij de Club van Parijs komen en ook bij het monitoren van de tot stand gekomen regelingen. In dit gremium zijn wij op dit moment vooral druk met Sri Lanka, Ghana, Zambia en Oekraïne. En nog maar kort geleden zijn er akkoorden gesloten met Suriname en Argentinië. In januari mocht ik samen met collega Ronald Meijer mijn eerste Tour d’Horizon bijeenkomst in Parijs bijwonen, samen met afgevaardigden vanuit het Ministerie van Financiën en Buitenlandse Zaken. Een deel van de vergaderingen vindt in Parijs plaats, maar meestal zijn de meetings virtueel.
Wat is het leukste aan het werk bij Claims van Atradius DSB?
Als Claims zitten we natuurlijk aan het staartje van het geheel, maar wij zijn minstens zo dynamisch en er is veel interactie met de andere teams. Wij zijn divers maar ook heel hecht, dat vind ik het leukste, en er wordt ook veel gelachen. Iedereen is bereidwillig en open naar elkaar en er is enorm veel kennis en ervaring. Zelf ben ik, met mijn bijna 50 jaar, één van de jonkies binnen de groep, waar ik dankbaar gebruik van maak.
Claudia de Boer - Claims & Recoveries Manager Atradius DSB