Kennismaken met... Sheylla Batista

Kun je iets over jezelf vertellen? Ik ben Sheylla Batista, geboren en getogen in Brazilië in een klein stadje genaamd Petrolina, in de staat Pernambuco, in de vallei van de São Francisco rivier. Na zeven jaar in Nederland te wonen, heb ik in 2019 besloten om officieel Nederlander te worden. Mijn hobby's zijn erg seizoensgebonden. In de zomer is varen door de grachten van Amsterdam een van mijn favoriete hobby's, maar ik ga ook graag barbecueën in het park of een terrasje pakken met vrienden. In de winter zijn mijn hobby's meestal binnen en liefst daar waar de verwarming aan is. Ik ben keeper bij veldhockey, ik speel bij THC Hurley in het Amsterdamse Bos. Ik hou van het spelgedeelte maar ik moet toegeven dat ik het Thé Dansant en borrelgedeelte net zo gezellig vind. Daarnaast probeer ik minstens 3 keer per week naar de sportschool te gaan voor sport en wellness. Aangezien ik dicht bij het Vondelpark woon ga ik vaak naar het park om te wandelen of te joggen.

Ik ben gepassioneerd door de digitale wereld en de immense zakelijke mogelijkheden daarvan. Zolang als ik me kan herinneren, ben ik direct of indirect betrokken geweest bij de digitale aspecten van marketing.

Hoe lang werk je al bij Atradius en wat heb je daarvoor gedaan? In mijn eerste baan in Brazilië werkte ik als coördinator projectmanager. Een uitdaging die me snel deed groeien als persoon en als professional. Daarna besloot ik ondernemer te worden en begon ik met een compagnon een autoverhuurbedrijf. Deze ervaring heeft me veel geleerd over het ondernemerschap en de bijbehorende uitdagingen van het vak. Sinds mijn tienerjaren wilde ik in het buitenland studeren en andere talen en culturen leren kennen. Toen ik daartoe besloot, woonden mijn oom en tante al in Nederland. Dit was voor mij de perfecte brug, en daardoor ook een van de redenen waarom ik voor Nederland koos. Ik heb International Business gestudeerd in Amsterdam, met een focus op digital marketing en communicatie en dit jaar ben ik erin geslaagd om een gecertificeerde growth marketer te worden. Ik werk inmiddels drieënhalf jaar bij Atradius, In 2018 ben ik begonnen bij het marketing en communicatieteam van Atradius Group. Anderhalf jaar later besloot ik dichter bij de klant te gaan werken en stapte ik over naar het relatiebeheerteam, waar ik mijn kennis vergroot heb over de wonderlijke wereld van kredietverzekering. Maar uiteindelijk ben ik op 1 april van dit jaar bij Atradius DSB begonnen als Digital Marketing Specialist. Hoewel ik ondertussen al veel geleerd heb van kredietverzekering en over Atradius, leer ik nog steeds elke dag weer iets nieuws. Er is veel dynamiek en samenwerking in mijn rol en we hebben te maken met verschillende cross-functionele projecten. Dit zorgt ervoor dat ik nooit een saaie dag in mijn werk heb.

Wat doet een online marketeer precies bij Atradius DSB en wat is er zo leuk aan jouw functie? Een online marketeer bij Atradius DSB, houdt zich voortdurend bezig met de content management systemen (CMS) van de websites, analytics, search engine optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA), ook bekend als Pay-Per-Click (PPC), Customer Relationship Management (CRM), Social Media Communicatie en analytics, content creatie en promotie, en het opzetten van campagnes. Het beste deel van mijn baan is de ruimte en steun die ik krijg van het senior management om experimenten uit te voeren. Dit is cruciaal voor de business, omdat het me in staat stelt om de huidige strategie in real time aan te passen indien nodig. Maar het is ook een motiverende factor voor mij als professional. Ik ben over het algemeen iemand die gelukkiger zal zijn met een mislukte poging, dan met een “wat als gevoel” gebaseerd op angst om te proberen. Ondanks dat ik nog niet zo lang in deze functie werkzaam ben, kan ik met trots zeggen dat we op de goede weg zijn, bijvoorbeeld met onze social media-strategie. Een heel goed voorbeeld van innovatie binnen mijn huidige team is de recente lancering van een ambassadeursprogramma. Zo stellen we onze medewerkers in staat om meer uitgesproken te zijn en content te delen via hun persoonlijke profielen. We zien namelijk dat de relaties die onze medewerkers in de loop der jaren hebben opgebouwd ons maakt tot wie we zijn.

Zijn onze klanten allemaal online? En hoe zit het met de afnemers van onze klanten? Ik durf te zeggen van wel. Sterker nog, ik geloof echt dat niet alleen onze klanten, maar de meeste van onze stakeholders allemaal online zijn. Dit gezegd hebbende, is het belangrijk om te benadrukken dat er verschillende manieren zijn om hen te bereiken, en hen nuttige informatie te leveren. Zo kan online contentmarketing zorgen voor relevantie van content. Dit is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen en hier ligt nu meer nadruk op als gevolg van een verschuiving in de menselijke communicatiegewoonten. De inhoud van onze Nederlandse website is erop gericht om aan de behoeften van onze klanten te voldoen. De Engelse website zullen we deels aanpassen op de kopers van onze klanten die zich normaal gesproken in het buitenland bevinden. Vanwege de verschillende doelgroepen van de websites gebruiken we een SEO/SEA strategie om de vindbaarheid en betrokkenheid op beide sites te vergroten.

Wat zijn jouw verwachtingen voor de online omgeving van Atradius DSB in de toekomst? Idealiter streef ik ernaar om een toegankelijke online omgeving te ontwerpen voor bezoekers van alle kanalen van Atradius DSB. Het komende jaar zal de grootste uitdaging zijn om meerdere aspecten van marketing en communicatie, zoals sociale media, sales, public relations, campagnes en reclame, samen te smelten tot een geïntegreerde aanpak

Wat is het leukste aan je werk bij Atradius DSB? Het leukste aan mijn werk vind ik zonder twijfel de grote mix van elementen en kennis die ik daarbij nodig heb. Denk aan de link tussen digitale marketing & communicatie aan de ene kant, en de aspecten internationaal zaken doen, risk mitigatie, finance, verzekeringen, export, internationaal speelveld, overheidsbeleid en cultuur aan de andere kant. Ze zeggen dat als je met iemand trouwt, je ook met zijn familie trouwt, en ik zie dit dan ook als een vergelijkbare situatie.


Sheylla Batista - Online Marketeer bij Atradius DSB

Contact


Social Media