Kennismaken met ... Guido Minnaert
In dit interview stellen onze collega's zich kort voor, lichten ze hun professionele achtergrond toe, delen ze hun ervaringen bij Atradius DSB en spreken ze over de dynamiek van de exportwereld. Bovendien delen ze ook persoonlijke informatie, zoals hun hobby's. In deze editie hebben we Guido Minnaert geïnterviewd.
Kun je iets over jezelf vertellen?
Mijn naam is Guido Minnaert, marketing manager bij Atradius DSB. Ik woon met veel plezier in Haarlem samen met mijn vriendin en drie dochters. Deze zomer word ik 50 jaar. Ik ben op dat moment met mijn gezin in Indonesië, en dat lijkt me een prima plek om mijn verjaardag te vieren. En op deze manier kan ik mijn kinderen ook iets van onze roots meegeven
Ik vind het leuk om te koken, maar ik houd nog meer van lekker eten. Vooral Aziatische gerechten en barbeque hebben mijn voorkeur. Om dat te compenseren probeer ik regelmatig te sporten als ik niet aan het werk ben. Ik ga dan naar de sportschool voor een circuit training, cross fit, of hyrox work out. Of ik ga mountainbiken.
Maar mijn echte passie is kendo — Japans schermen — een budosport die ik inmiddels al zo’n veertig jaar beoefen. Ik heb jarenlang in het Nederlands team gezeten en vervolgens het Nederlandse team gecoacht. Het Nederlands damesteam is in 2019 zelfs Europees Kampioen geworden. Dat was mijn laatste jaar als coach, maar ik was wel trots dat de dames dit voor elkaar hebben gekregen. Inmiddels ben ik sinds een aantal jaar actief als internationaal scheidsrechter.
Enkele weken geleden waren de Europese Kampioenschappen Kendo in Leiden. Ik was een van de initiatiefnemers en organisatoren van het toernooi. Het evenement duurde in totaal vijf dagen, met bijna 700 delegatieleden uit 38 landen. Ik ben er best wel trots op dat we met meer dan 150 vrijwilligers een fantastisch toernooi hebben kunnen organiseren. Mijn marketing ervaring heeft hier uiteraard wel bij geholpen



Hoe lang werk je al voor Atradius en hoe ben je in deze functie terecht gekomen?
Ik werk al mijn hele carrière bij creditmanagement bedrijven. Tijdens mijn studie International Management ben ik begonnen als kredietanalist bij Graydon. Daarna heb ik ook nog even als creditmanager gewerkt bij Cannock. Inmiddels werk ik al 19 jaar voor Atradius, waarvan de laatste 7 jaar voor Atradius DSB als marketing manager. Daarvoor heb ik verschillende andere functies gehad bij Strategy and Corporate Development en de marketingafdelingen van Atradius Groep, Nederland en Collections.
Kun je iets vertellen over de dagelijkse werkzaamheden bij marketing?
De werkzaamheden bij marketing zijn geen dag hetzelfde. We zijn maar met een heel klein team van drie personen. We zijn echter onder meer verantwoordelijk voor de website, social media, het organiseren van events (zoals bijvoorbeeld de exporteursbijeenkomst, Groeien over de Grens en klantencursussen), lead generatie, huisstijl en de Creditnotes die we iedere twee maanden uitbrengen. De dagelijkse werkzaamheden zijn dus altijd anders. Daarnaast schakel ik ook regelmatig met Nahuel, onze communicatiemanager. Want marketing en communicatie kun je in mijn ogen niet los van elkaar zien, en we hebben daarom ook een gecombineerd marketing- en communicatieplan opgesteld.
Wat zijn de grootste uitdagingen waar je mee te maken hebt?
Vanuit marketing proberen we onze klanten en prospects natuurlijk op de hoogte te houden. En als we eenmaal met relaties contact hebben gelegd, dan kunnen we dat redelijk goed onderhouden met onze nieuwsbrieven of campagnes. Het is echter moeilijk om nieuwe bedrijven gericht te benaderen. Er is namelijk geen vinkje bij de Kamer van Koophandel als het gaat om exporteurs van kapitaalgoederen. Daarom proberen we ook samen met de collega’s van het new business team nieuwe prospects zo goed mogelijk te registreren. Zo kunnen we deze partijen hopelijk in de toekomst benaderen wanneer onze producten relevant voor ze worden.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Wat vind je het leukste aan je werk?
Ik vind het altijd erg leuk om bij klanten op bezoek te gaan. Bijvoorbeeld voor een interview in de Creditnotes of om een korte video bij de klant te maken. Het is namelijk fantastisch om te zien wat de Nederlandse maakindustrie allemaal produceert. Ik vind het gewoon heel indrukwekkend om rond te lopen op een scheepswerf, of om te zien hoe de machines worden gefabriceerd die over de hele wereld worden verscheept.
Maar ik heb ook deelgenomen aan handelsmissies naar Vietnam en Maleisië. Zo krijg je echt een duidelijk beeld waar Nederlandse ondernemers mee bezig zijn. En je maakt van dichtbij mee waar exporteurs mee te maken krijgen.
Guido Minnaert - Marketing Manager