Schade faillissement beperkt door uitwinning hypotheek op schip

Tijdens de aanvraag van een exportkredietverzekering wordt nogal eens aanvullende zekerheid verlangd in de vorm van een hypotheekrecht, met name bij scheepstransacties. Hoewel het in de praktijk lang niet altijd tot uitwinning komt, kan een dergelijke zekerheid de schadeafdeling van Atradius DSB helpen om het verlies te beperken. Dit is ook in het belang van de exporteur, die met een eigen risico in het verlies deelt. De onderstaande casus, waarin een schip door middel van een veiling te gelde is gemaakt, onderstreept dit.

Innovatie in Maritieme Diensten

Aan het einde van 2021 heeft Atradius DSB een exporttransactie verzekerd voor Neptune Shipyards B.V. Neptune Shipyards is in 1972 in Aalst begonnen als bouwer van luxe jachten. Later werd het aanbod uitgebreid naar werkboten, waarbij de hoge kwaliteitsnormen en de klantgerichtheid van het bedrijf gehandhaafd bleven. Neptune heeft tegenwoordig vestigingen in Hardinxveld en Groningen en biedt een scala aan maritieme diensten. Neptune verwierf in 2021 een order van het Canadese Sustainable Marine Energy (Canada) Ltd. voor de bouw en levering van een werkschip genaamd Eurocarrier 2611 ten behoeve van een renewable energies-project in Nova Scotia. Sustainable Marine Energy is een startup die een groene energietechniek ontwikkelt en exploiteert. Het schip zou worden ingezet voor de aanleg en het onderhoud van een getijdestroomproject in de Minas Passage en de Bay of Fundy in Nova Scotia. Er zouden in totaal 21 platforms worden aangelegd in 3 fases. De stroomopbrengst zou worden afgenomen door Nova Scotia Power.

Voor de bouw van de Eurocarrier 2611 is destijds 20% aanbetaald en de overige 80% is gefinancierd met een twaalfjarig leverancierskrediet op basis van wissels. Vanwege het relatief hoge kredietrisico – de koper had nog geen trackrecord – was, om de transactie te kunnen verzekeren, de voorwaarde gesteld dat twee aan de koper gelieerde bedrijven garant zouden staan voor betaling. Een andere dekkingsvoorwaarde was dat er een eerste hypotheek op het schip zou worden gevestigd ten gunste van Neptune Shipyards. Deze voorwaarde zorgde voor meer zekerheid en comfort.

Faillissement in Canada

Neptune is vervolgens gaan bouwen en het schip is geleverd in oktober 2021. Het schip is succesvol aan het werk gegaan en tot 2023 zijn alle betalingen tijdig voldaan. In mei 2023 heeft Sustainable Marine Energy echter haar eigen faillissement moeten aanvragen en is kort daarna failliet verklaard. Door het faillissement van de koper ontstond een schade onder de exportkredietverzekering. De schade-afdeling van Atradius heeft direct na het faillissement met Neptune Shipyards, in haar hoedanigheid van eerste hypotheekhouder op het schip, overleg gevoerd. Het was namelijk van belang dat de waarde van het schip zoveel mogelijk gewaarborgd zou blijven. Aanvankelijk was het daarbij onze intentie om Neptune het schip, met medewerking van de curator, aan een andere partij te laten verkopen. Vanwege de complexiteit, waaronder een dreigende beslaglegging op het schip door andere crediteuren, en het feit dat het Canadees faillissementsrecht van toepassing was, hebben wij lokale Canadese advocaten van het internationale kantoor Norton Rose Fulbright in de arm genomen. Zo konden we onze belangen in dit traject zo goed mogelijk laten behartigen.

Belangrijk voor de uitwinning van de hypotheek was dat de vordering, die in 24 termijnen tot 2033 betaald zou worden, ineens opeisbaar kon worden gesteld op basis van de financieringsovereenkomst die Neptune met de koper had gesloten. Om de totale vordering bij de curator in te dienen en de hypotheek te verhalen, moest de vordering namelijk formeel worden ‘geaccelereerd’.

Schip onder de hamer

Om de hypotheek in Canada effectief uit te kunnen winnen bleken er twee opties te zijn. Verkoop bij gerechtelijk vonnis met veiling, óf verkoop uit hoofde van het recht van parate executie. Bij laatstgenoemde optie zou Neptune Shipyards het schip als eerste hypotheekhouder zelfstandig kunnen verkopen met behulp van een broker. Verkoop van het schip door Neptune Shipyards, zonder tussenkomst van de rechter, zou echter niet tot zuivering leiden. Met andere woorden, alle op het schip rustende hypotheken en beslagen zouden op het schip blijven rusten. Hierdoor zou de verkoopprijs naar alle waarschijnlijkheid lager uitvallen dan bij een verkoop op last van de rechter. Door middel van een gerechtelijke veiling zou het schip dan namelijk ‘schoon’ kunnen worden verkocht.

Daarom is een gerechtelijke procedure tegen de boedel gestart met als doel de claims van partijen, die inmiddels beslag op het schip hadden gelegd, te bestrijden en het beslag te laten vervallen. Daarna zou het schip door middel van een gerechtelijke veiling verkocht kunnen worden.

Geïnteresseerde kopers werden in de gelegenheid gesteld om een bod uit te brengen in een gesloten enveloppe. De veiling is redelijk succesvol gebleken. Er waren meerdere bieders en het hoogste bod heeft bijna 75% van het verzekerde bedrag opgeleverd.Onlangs is de gerechtelijke procedure afgrond en is het schip geveild. Op voorhand was de verwachting dat de opbrengst niet voldoende zou zijn om de gehele vordering te verhalen, maar toch wel een substantieel deel daarvan.

Los van de kosten die gemoeid zijn met het uitwinnen van een hypotheekrecht in Canada, betekent dit dat de schadevergoeding die Atradius hoeft uit te betalen flink lager uitvalt dan wanneer er geen hypotheek op het schip was gevestigd. Ook voor Neptune, die natuurlijk de bescherming van onze verzekering voor het verlies heeft, is dit uiteindelijk gunstig. De exporteur deelt door middel van het eigen risico in de exportkredietverzekering immers mee in het verlies.

De inspanningen van de schadeafdeling zijn nog niet afgerond. Parallel aan het uitwinnen van de hypotheek zullen wij onze pijlen namelijk blijven richten op de partijen die garant staan voor betaling van de vordering.


Constance Ozinga - Claims & recoveries manager

Contact


info.dsb@atradius.com 020-553 2693

Social Media


Lees meer


Haagse Zaken