Innovatie en productontwikkeling

bij Atradius DSB

Het zal niemand zijn ontgaan dat de wereld waarin Atradius DSB zich als publieke exportkredietverzekeraar begeeft de laatste jaren in een ongekend tempo is veranderd. De risico’s voor het handelsverkeer zijn duidelijk toegenomen door een opeenvolging van onder meer een gezondheidscrisis, toenemende betalingsproblemen in opkomende economieën, sterk gestegen energieprijzen, de terugkeer van het inflatiespook en van stijgende rentes, en als dieptepunt een oorlog. Geopolitieke verhoudingen veranderingen bovendien waardoor landen als China en India eerder concurrenten worden dan alleen maar bestemmingslanden. We zien daarnaast een terugkeer van protectionistische tendensen.

Tegelijkertijd is duidelijk dat de klimaatcrisis steeds meer onafwendbaar wordt, zodat de urgentie van verdergaande klimaatmaatregelen alleen maar groter wordt. Deze maatregelen houden u als exporteur misschien nog wel het meeste bezig. Als gevolg hiervan zal bijvoorbeeld de verzekering van risico’s verbonden aan fossiele transacties worden afgebouwd. Aan de andere kant biedt dit kansen voor u als exporteur van groene goederen of diensten.

In een dergelijke snel veranderende wereld moet onze inzet en ons productenaanbod natuurlijk meebewegen. Daar zijn we bij Atradius DSB al sinds lange tijd mee bezig en willen we volop mee doorgaan. En daar hebben we u bij nodig.

We kunnen het ons nu nauwelijks nog voorstellen, maar het is nog niet eens zo heel lang geleden dat we begonnen zijn met het aanbieden van de zelfstandige contragarantie of de werkkapitaalverzekering. Ook hebben we de exportkredietgarantie als volkomen nieuw product ontwikkeld om zo banken in tijden van kapitaalschaarste toch in staat te stellen tegen aantrekkelijke voorwaarden exportkredieten aan te bieden. Recenter is de introductie – op rekening en risico van het ministerie van Buitenlandse Zaken – van eerst het Dutch Good Growth Fund (DGGF) en later het Dutch Trade and Investment Fund (DTIF). Met het DGGF kan Atradius DSB voor de ekv onverzekerbare risico’s alsnog faciliteren. Bovendien kunnen we voor kleine transacties nu zelf uw wissels verdisconteren. Een fundamentele en succesvolle uitbreiding van ons productenaanbod. En zo zijn er meer voorbeelden van innovatie.

In grote lijnen kunnen we bij innovatie van ons aanbod aan drie sporen denken. Ten eerste is het bedienen van nieuwe klanten en nieuwe typen exporteurs een belangrijke uitbreiding van ons dienstenpakket. Niet elke ondernemer die tegen de risico’s aanloopt die wij kunnen afdekken weet ons te vinden. In 2021 hebben we de beschikbare capaciteit voor business development stevig uitgebreid. We zijn continu actief op zoek naar potentiële klanten en proberen daarbij ook nieuwe kanalen uit om exporteurs en hun klanten te vinden en te informeren over onze dekkingsmogelijkheden.

Een tweede spoor is het op een andere manier gebruiken van de succesvolle en beproefde producten die we al hebben. Denk hierbij aan de introductie van domestic cover, zoals we binnenlandse dekking voor kredietrisico’s vaak noemen. Hierbij maken we gebruik van de bestaande financieringsverzekering, maar dan voor een transactie tussen een Nederlandse fabrikant en een Nederlandse koper. Ook de inrichting van het CIRR-loket is hiervan een voorbeeld. Hiermee kunnen banken tegen (minimaal) de vaste CIRR-rente een krediet aan uw klanten aanbieden. Als we in gesprekken met onze (potentiële) klanten zoeken naar een oplossing, merken wij wel vaker dat we niet altijd een nieuw product of nieuwe productvoorwaarden nodig hebben. Soms kunnen we helpen met het op een andere manier inzetten van een bestaand product, eventueel met een bescheiden aanpassing. Mocht dat onvoldoende blijken, dan kunnen we natuurlijk ook overgaan tot een ingrijpender vorm van innovatie: de ontwikkeling van een nieuw product.

In sommige gevallen is het immers nodig om met een leeg vel papier te beginnen om zo te komen tot een oplossing voor uw probleem. Een recent voorbeeld is de Groendekking die we eind 2021 hebben geïntroduceerd. Voor het eerst hebben we daarbij een baken links laten liggen dat altijd centraal heeft gestaan bij alle risico’s die we in verzekering hebben genomen: de directe koppeling met een specifieke exporttransactie. In plaats daarvan bieden we met dit product dekking tegen risico’s die zijn verbonden aan een (groene) business case van u als potentieel exporteur. Het kan bijvoorbeeld gaan om de financiering van ontwikkelingskosten van een product, waarmee u in de toekomst gaat exporteren, of financiering voor het opschalen van nieuwe groene technologieën met exportpotentieel.

Ook het bieden van dekking aan de Nederlandse klimaatfondsen zoals Climate Investor One en Two en het Green Shipping Fund is een volledig nieuwe benadering. De dekking voor deze producten moest vanaf de grond worden opgebouwd. Nieuw voor de Nederlandse exportkredietverzekering is dat dit ongebonden groene fondsen zijn. Dit houdt in dat niet op voorhand vaststaat in hoeverre Nederlandse exporteurs worden ingeschakeld door de fondsen of de leningnemers van de fondsen. Natuurlijk hopen we wel dat u gebruik maakt van de investeringen die deze fondsen doen.

U zult begrijpen dat dit laatste spoor veruit de meeste inzet van mensen en middelen vergt, zowel van ons als ook van u. Daarom zullen we eerst altijd kijken of we u niet kunnen helpen met een van de vele producten die we al aanbieden. Voor het ontwikkelen van een volledig nieuw product is het natuurlijk belangrijk dat we een breder marktpotentieel zien dan één transactie van één klant. Ook zijn er belangrijke randvoorwaarden, de internationale regels om mee te beginnen maar ook het type risico waartegen u dekking zoekt. Kort gezegd hebben wij mandaat voor, expertise in, en ervaring met politieke en commerciële risico’s. Daar kunnen we u mee helpen.

Maar de belangrijkste boodschap blijft: daag ons uit! Als u tegen problemen aanloopt gerelateerd aan politieke of commerciële risico’s, inclusief een zoektocht naar werkkapitaal, neem dan contact op. Ook als u niet zeker weet of u wel bij ons terecht kunt. Wij denken graag met u mee. Dat kan via uw eigen accountmanager, het business development team of ondergetekende. Binnen het team Strategy & International Relations focus ik op productontwikkeling en ben ik betrokken bij de onderhandelingen over de modernisering van de internationale regels waaraan onze verzekeringen moeten voldoen. Dus kom maar op met die uitdagingen!

Ivo Habets - Senior Advisor Products & International Relations

Wij gaan graag met u in gesprek over product aanpassingen, nieuwe product ideeën of uitdagende transacties. Hiertoe kunt u contact opnemen met uw account manager bij ADSB of neem direct contact op met:

Ivo Habets: 020 553 2876

Mackenzie Masaki: 020 553 2331

Contact

info.dsb@atradius.com 020-553 2693

Social Media