Eerste groene investeringslening voor brandstofbesparende zeilen van Econowind
Atradius Dutch State Business heeft een door ABN AMRO aan Econowind verstrekte lening verzekerd. Het gaat om een investeringslening die Econowind gebruikt voor de ontwikkeling van industriële zeilen. Met deze zogenaamde Ventifoils kunnen scheepseigenaren hun uitstoot verminderen, voldoen aan internationale regelgeving en aanzienlijke kosten besparen.
Econowind is in 2016 opgericht door ondernemer Frank Nieuwenhuis met ingenieursbureau Conoship. De industriële toepassing van deze maritieme innovatie stamt uit de jaren 80 toen de bekende onderzoeker en uitvinder Jacques Cousteau al windkracht wilde toepassen op de emissie-intense stookolie van de schepen destijds. In de decennia daarna is er niemand geweest die de technologie heeft doorontwikkeld. De eerste Ventifoils zijn na een testfase door Van Dam Shipping en rederij Boomsma in gebruik genomen en sindsdien heeft Econowind meerdere orders binnengekregen.
Ventifoils zijn opvouwbare zeilen die op twee manieren makkelijk op vrachtschepen te monteren zijn; middels een verplaatsbare kraan of op een vaststaande container. De zeilen leveren tijdens de vaart 70% van de tijd energie op. De brandstofbesparing is, afhankelijk van de windstanden en snelheden, gemiddeld 6-8% per jaar. In liters betekent dit ongeveer 1000 liter per dag.
Regelgeving De wereldwijde scheepvaart is verantwoordelijk voor 3% van de Co2-uitstoot, 20% is afkomstig van schepen uit de Europese Unie. Mede hierdoor heeft de International Maritime Organization (IMO) ambitieuze Co2-reductiedoelen ingesteld in hun groene strategie (GHG). Die stelt dat er minimaal 40% minder Co2 moet worden uitgestoten door vaartuigen per 2050. Vanaf 2023 gaat er ook het Europese Emissions Trading System van start, een richtlijn die vervuilende activiteiten zal belasten en dus de scheepvaart duurder zal maken. Voor bepaalde type schepen zal zelfs de toegang tot internationale wateren op losse schroeven staan.
“Alle scheepseigenaren en scheepsbouwers zullen moeten investeren in groene technologie. Naast internationale regels is het met de hoge brandstofprijzen een no-brainer om haast te maken. Tegelijkertijd is het zo dat dieselmotoren ombouwen duur kan uitpakken, zeker als het om tientallen schepen gaat. Om nog maar te zwijgen van vervanging van een gehele vloot. Ik heb samen met mijn partners Econowind opgezet met het idee dat verduurzaming van scheepvaart ook mogelijk is op een laagdrempelige manier. Dankzij onze relatie met zeilschepen ben ik blijven geloven in de potentie van windkracht op industriële schaal. We hebben met deze visie de afgelopen jaren veel tijd en geld geïnvesteerd in onze technologie en zijn erg blij dat we met deze dekking en financiering nu een stap kunnen maken naar scale-up en onze orders kunnen gaan waarmaken voor grotere schepen.”
Eerste groendekking
De faciliteit voor Econowind is voor Atradius Dutch State Business de eerste groendekking, een nieuw type verzekering gelanceerd om duurzame export te bevorderen en de ontwikkeling van technologie in de beginfase mogelijk te maken. Deze groendekking kent een gedekt percentage van maximaal 80. Met deze investeringslening van €3,5 miljoen kan Econowind haar leaseportefeuille opbouwen, bestemd voor scheepseigenaren die niet de investering ineens kunnen betalen maar wel willen vergroenen.
Het doel van Econowind is om uiteindelijk 6000 schepen over de hele wereld te voorzien van deze technologie. Atradius DSB maakt met haar groendekking de eerste 10 te leasen Ventifoils mogelijk, een doel dat volgend jaar al makkelijk kan worden gehaald, aldus Frank Nieuwenhuis.