Voorwoord

Beste lezer, Als ik u een tijdje geleden had aangesproken over COVID-19 dan had u mij vast een beetje glazig aangekeken. Ook het woord ‘intelligent lockdown’ had voor vraagtekens gezorgd. Inmiddels zijn dit soort termen gemeengoed geworden en bepalen ze zelfs in hoge mate ons dagelijks leven. En oh, wat ben ik (weer) blij dat ik in Nederland woon. Onze regering heeft voor een intelligent lockdown gekozen. Gelukkig maar, je moet er toch niet aan denken dat je echt de hele dag moet binnenblijven, week na week. In de lente notabene. En wat gaan we er als burgers goed mee om. Nederland is echt een volwassen democratie, met een overheid die zijn burgers vertrouwen geeft en burgers die dat goed oppakken, verantwoordelijk zijn en naar elkaar omkijken. Wat is in ons land alles toch goed geregeld en wat zijn we toch goed in staat om als er iets gebeurd wat we niet hadden voorzien, ook dat snel en goed te regelen. Veel respect voor de vele mensen die daar heel hard en creatief aan werken. Mensen in de (medische) zorg, politie, supermarkten, etc. worden vaak en terecht genoemd maar ik noem ook onze regering en de ambtenaren. Wat een enorme daadkracht en wat een enorme inzet. Chapeau!

Ook u en wij hebben professioneel heel veel last van de gevolgen van het virus. Op allerlei terreinen: de efficiency in de productie, de logistiek, maar ook doordat uw afnemers minder makkelijk benaderbaar zijn en zelf met allerlei problemen en restricties te maken hebben. Dat leidt tot veel uitdagingen op allerlei vlakken

Wij merken het elke dag in de vele contacten die we gelukkig nog steeds met u hebben. Weliswaar niet face-to-face maar we zijn inmiddels allemaal goed gewend aan tele- en videocontact en dat gaat best wel goed. We krijgen allerlei vragen die vaak creativiteit en flexibiliteit vragen en we streven er steeds naar om samen een oplossing te vinden. Want dat is uiteindelijk wat we willen: in moeilijke tijden zorgen dat die mooie exportorder toch doorgaat. Zodat u veilig en (financieel beschermd) zaken kunt doen. Aan de andere kant zien we bij afnemers en leningnemers ook een toenemend aantal verzoeken tot uitstel van betaling. Het hoort erbij en ook daar gaan we in principe flexibel mee om. U hebt gehoord en gelezen over ons speciale crisispakket met nieuwe mogelijkheden en meer flexibiliteit in onze producten en procedures. We zien daarvoor veel belangstelling. Daar zijn we blij mee want het is de bedoeling dat deze maatregelen u in deze tijd helpen om deals voor elkaar te krijgen.

Zo goed en zo kwaad als het gaat, lopen een hoop zaken gelukkig toch gewoon door. Maar een beetje Coronamoeheid ligt wat mij betreft toch ook wel op de loer. Wat zou het fijn de collega’s weer vaker te zien. En natuurlijk u. Wat zou het fijn zijn als we weer zonder restricties zaken kunnen doen. Maar voorlopig hebben we geen keuze en moeten we dealen met de beperkingen. Als verantwoordelijke burgers en bedrijven doen we dat. Samen maken we er het beste van. Mede namens alle Atradius DSB-collega’s dank ik u voor uw begrip en flexibiliteit. Als u vragen hebt, aarzel zeker niet om ons te bellen. We staan als altijd voor u klaar. Hartelijke groet, Bert Bruning

Haagse Zaken