Met Nordsol van Biogas naar Bio-LNG
Met ongeveer 30 medewerkers is Nordsol een jonge technologie scale-up met de focus op bio-LNG, gevestigd in Bunnik. Het bedrijf is opgericht in 2018, maar de eerste technologieontwikkeling is al in 2009 begonnen. Bio-LNG wordt gemaakt van biogas. Biogas is een hernieuwbaar gas dat wordt geproduceerd door de vergisting van organische reststromen. Er zijn verschillende manieren waarop biogas kan worden ingezet. Op dit moment wordt het veel gebruikt voor het opwekken van elektriciteit, maar biogas kan breder worden ingezet. Zo is er een mogelijkheid om biogas te reinigen zodat het kan worden gebruikt als vervanger voor aardgas. Maar het is ook mogelijk om biogas tot bio-LNG te vervloeien en dat zou wel eens een belangrijke stap kunnen zijn voor de toekomst van de mobiliteit. Nordsol richt zich met name op deze laatste ontwikkeling.
Paul Roßteutscher, Finance Manager Nordsol: “Het vervloeien van biogas is best een complex proces. Nordsol heeft daar een innovatieve en efficiënte technologie voor ontwikkeld. Deze nieuwe technologie moest zichzelf wel eerst bewijzen en daarom heeft Nordsol enkele jaren geleden in de Amsterdamse haven de eerste bio-LNG installatie van Nederland gebouwd. Deze installatie staat op het terrein van Renewi Organics. Op dit terrein wordt biogas uit over-datum supermarktproducten en restaurantafval geproduceerd. De installatie van Nordsol zet dit biogas vervolgens om in bio-LNG voor het wegtransport. Deze fabriek werd in 2021 geopend door koning Willem-Alexander en draait nu al drie jaar erg goed. Shell neemt de bio-LNG af voor de verkoop in tankstations in Nederland. Zo zorgt de fabriek voor een constante bron van inkomsten. Daarnaast fungeert de fabriek als showcase voor nieuwe klanten. Onlangs is er een tweede fabriek in Wilp in Gelderland gebouwd. De feedstock (of het bio-materiaal) voor deze fabriek is afkomstig van gft-afval uit de regio.”
Het doel van Nordsol is om door verkoop van de technologie aan biogasproducenten de productie van bio-LNG in Europa snel op te schalen en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de energietransitie in de transportsector. En ondanks dat er binnen Europa een markt is van 20.000 biogasinstallaties, blijft het een nichemarkt. Een eigen team van business development managers en ingenieurs benadert biogasproducenten in Europa voor wie deze technologie interessant is. Soms werkt dit team samen met lokale agenten omdat ieder land z’n eigen regelgeving en gebruiken kent. En vaak zijn de vergunningstrajecten langdurig en is de financiering best wel een uitdaging.
Het blijkt dat er veel interesse van verschillende internationale partijen is. Een van deze partijen komt uit het zuiden van Portugal en is actief in de verwerking van olijven. Het afval van deze olijven wordt in de fabriek verwerkt tot biogas dat vervolgens in de door Nordsol te leveren installatie wordt gescheiden in biogeen methaan en CO2, waarna het verkregen biomethaan in de installatie door vervloeiing verder verwerkt wordt tot bio-LNG. De geproduceerde bio-LNG wordt als CO2-neutrale (of zelfs CO2-negatieve) brandstof in het zware wegtransport en de scheepvaart ingezet. Daarnaast kent de verkregen bio-CO2 toepassingen in de glastuinbouw, als koelmiddel (droog ijs) of als grondstof voor chemicaliën of synthetische brandstoffen.
Paul: “Atradius DSB was al een bekende speler voor ons. Na het eerste contact met onze huisbank bleek dat een contragarantie toch wel belangrijk was. We hebben toen Atradius DSB gevraagd om voor deze transactie een verzekering af te geven tegen de onterechte opvraging van de vooruitbetalingsgarantie en de onderhoudsgarantie.
Verder kwam Nordsol ook in aanmerking voor de groendekking. Dit kwam mede door de bijdrage van het project aan verduurzaming. Daarnaast maakte de groendekking het ook mogelijk om ondanks het beperkte trackrecord van deze scale-up door de due diligence te komen. Toch ziet de toekomst voor Nordsol er goed uit. Ze hebben namelijk een goede business case voor biogas producenten. De geavanceerde installaties worden namelijk steeds rendabeler en er is nog veel ruimte voor groei, want er is nog heel veel organisch afval waar niets mee gebeurt. Dit zorgt ook voor alternatieve inkomstenbronnen voor agrariërs. Dit kan dus heel goed dienen als feedstock (bio-materiaal) voor de bio-LNG installaties.
Paul: “Er zijn ook al een paar mooie voorbeeldcases waar de installaties volledig circulair worden ingezet. Zo zijn er klanten in het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland die afval bij supermarkten ophalen. Zij maken van het afval bio-LNG, waar ze hun eigen trucks op laten rijden. En daarnaast wordt er ook weer bio-LNG terug geleverd aan diezelfde supermarkten. Dit heeft dus een enorme impact op de verduurzaming van de economie.”
Paul: “Op dit moment is olie en gas nog dominant, maar in de toekomst gaat dit zeker veranderen. We verwachten dat elektrificatie, synthetische brandstoffen en biobrandstoffen de belangrijkste rollen zullen spellen. Hiervan is bio-LNG de hernieuwbare brandstof die nu al volop beschikbaar is voor het zware langeafstandstransport.”