Bezoek aan Gulhifalhu project in de Malediven

“Onze klant Boskalis voert met onze steun landaanwinningsactiviteiten uit op het eiland Gulhifalhu voor het Gulhifalhu Port Development Project, vlakbij de Maledivische hoofdstad Malé. Onlangs hebben wij een monitoringsevaluatie op locatie uitgevoerd van de milieu en sociale impact van het project. Een bezoek dat liet zien hoe een infrastructuur project uitgevoerd kan worden in samenhang met lokale stakeholders.” Mandy van Leeuwen-Kop, Milieu- en Sociaal adviseur bij Atradius DSB.

Malediven

Als ik uit het raam van mijn vliegtuig kijk, biedt de intens azuurblauwe zee samen met een groot aantal eilanden een verbluffend uitzicht tot aan de horizon. Dit is de achtergrond voor menig promotieplaatjes van reisbureaus en voor mooie selfies op Instagram, de Malediven.

Ik reis echter niet naar deze eilanden voor de mooie foto's. Integendeel, ik bezoek dit land om een indruk te krijgen van de nieuwe infrastructurele ontwikkelingen die plaatsvinden rondom het hoofdeiland en de hoofdstad Malé. Hoewel het voor toeristen lijkt alsof toeristische activiteiten de enige bron van inkomsten zijn, is het land ook rijk aan andere economische activiteiten die een belangrijke bron van inkomsten vormen voor de lokale bewoners, zoals de visserij. Deze economische activiteiten zijn vooral geconcentreerd in Malé, wat voor serieuze uitdagingen zorgt op dit dichtbevolkte eiland van 8,3 km2. Daarom zijn infrastructurele ontwikkelingen nodig om de druk van Malé weg te vangen en economische activiteiten te verspreiden over eilanden in de directe omgeving.

De steun van Atradius DSB aan Boskalis’ activiteiten in het Gulhifalhu Port Development masterplan

Boskalis voert al twee decennia landaanwinningsbaggerwerken uit op de Malediven. Een goed voorbeeld hiervan is hun betrokkenheid bij het strategie plan van het Ministry of National Planning, Housing and Infrastructure om de haveninfrastructuur van Gulhifalhu te verbeteren en te ontwikkelen. Het wordt beschouwd als een project om de verplaatsing van de commerciële haven van Malé mogelijk te maken en accommodatie creëren voor 40.000 inwoners. Gulhifalhu ligt op ongeveer vier kilometer van de hoofdstad Malé.

In 2021 heeft Boskalis de eerste fase van het project afgerond en een contract verworven voor de uitvoering van de tweede fase voor de landaanwinningswerkzaamheden op Gulhifalhu. Dit laatste was voor Boskalis aanleiding om een aanvraag voor een exportkredietverzekering in te dienen bij Atradius DSB. Van 2021 tot 2022 heeft ons Environmental and Social (E&S)-team het project grondig onderzocht. Deze uitgebreide analyse, in combinatie met een gunstige financiële evaluatie, resulteerde in de goedkeuring door Atradius DSB van de verzekeringsdekking voor dit specifieke deel van het project.

Sinds 2022 monitort Atradius DSB de verzekerde transacties met een hoger risico op milieu- en sociale aspecten. Onderdeel van de monitoring is een locatiebezoek aan het project. En dat is precies waarom ik hier ben: een bezoek aan de bagger- en landaanwinningswerkzaamheden die op dit moment door Boskalis worden uitgevoerd, als onderdeel van het masterplan.

Het belangrijkste doel van een locatiebezoek in de monitoringfase is het beoordelen van de voortgang van het project, conform internationale milieu- en sociale normen. Aanvankelijk begon het project met naleving van de nationale regelgeving, maar het voldeed toen niet aan de strengere internationale milieu en sociale standaarden dat voor ons een belangrijke voorwaarde is voor het verkrijgen van een verzekering. De projecteigenaar (Ministry of National Planning, Housing and Infrastructure) en Boskalis hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om het project te laten voldoen aan de internationale standaarden en hebben dat ook bereikt. Het is een leerproces geweest voor alle betrokken partijen, aangezien er een kloof is tussen de nationale wetgeving van de Maldiven en de internationale standaarden met betrekking tot onder andere biodiversiteitsbeheer, betrokkenheid van belanghebbenden en klachtenmechanismen.

Koraalverplaatsingsframe waaraan koralen worden vastgemaakt en in zee worden geplaatst. Dit is voor reproductiedoeleinden om ruimte te maken en de koralen verder te laten groeien

Snorkelen rondom het verplaatste koraal

De Malediven zijn rijk aan prachtige koraalriffen, die in zee complete ecosystemen vormen. Landaanwinningsprojecten op de Malediven kunnen mogelijk leiden tot negatieve gevolgen voor deze ecosystemen. Voor dit project werden in de due diligence-fase potentieel negatieve effecten op deze ecosystemen geïdentificeerd en daaruit zijn een aantal mitigerende maatregelen verplicht gesteld. Voor ons een belangrijk onderdeel van de milieu en sociale beoordeling. Eén van deze maatregelen was de verplaatsing van koralen die het meest zouden kunnen worden beïnvloed. Deze verplaatsing van koralen heeft al plaatsgevonden en wij hebben die nieuwe locatie bezocht. Op dit moment moeten ook koralen binnen hetzelfde gebied worden verplaatst voor reproductiedoeleinden, zodat de koralen meer ruimte hebben om verder te groeien. We hebben gezien hoe zo’n verplaatsing in zijn werk gaat en hoe daar continu toezicht op wordt gehouden. We werden daarbij ook uitgenodigd om te helpen bij het verplaatsen van enkele koralen voor reproductiedoeleinden. We konden snorkelen rondom de plek waar de koralen naartoe zijn verplaatst en met eigen ogen zien dat de koralen de afgelopen 3 jaar duidelijk zijn gegroeid en dat zich daar ook daadwerkelijk een nieuw ecosysteem aan rifvissen aan het ontwikkelen is.

Een foto van de koralen die in 2020 zijn herplaatst. De groei van de koralen is te zien ten opzichte van de eerste foto.

Bevindingen, gedachten en conclusies als souvenirs

Natuurlijk zijn er ook bevindingen, die verder worden gemonitord door onze onafhankelijk consultant. Tijdens ons korte bezoek hebben we de vooruitgang kunnen waarnemen die er is sinds het project in 2021 op ons bord kwam. Ook door ons is er veel geleerd. Een project als dit laten voldoen aan internationale milieu- en sociale standaarden, vereist capaciteit, kennis, managementondersteuning, tijd en goede communicatie tussen alle betrokken partijen, ook met belanghebbenden ter plaatse.

Terwijl ik vol indrukken op weg ben naar het vliegveld, heb ik ook het tweegevecht gezien die internationale standaarden opleveren voor projecten die normaal gesproken volgens nationale normen worden uitgevoerd. Maar ik heb ook gezien dat, met de aanvullende vereisten die in de internationale standaarden zijn opgenomen, een groot infrastructuurproject kan worden uitgevoerd terwijl ook het levensonderhoud en de mariene ecosystemen worden behouden.

Ik ben me zeker bewust van de uitdagingen die internationale standaarden met zich meebrengen voor projecten die doorgaans voldoen aan nationale wetgeving. Toch heb ik in dit praktische voorbeeld gezien dat wanneer internationale standaarden harmoniseren met lokale wetgeving, een substantieel infrastructuurproject uitgevoerd kan worden terwijl levensonderhoud en de mariene ecosystemen worden beschermd. Daarnaast heeft specifiek dit project mij laten zien dat de kracht van goede communicatie met de lokale belanghebbenden leidt tot een beter begrip en beter beheer van de projectverwachtingen voor de lokale mensen die er rechtstreeks door worden beïnvloed.


Mandy van Leeuwen-Kop - Milieu- en Sociaal adviseur

Contact


info.dsb@atradius.com 020-553 2693

Social Media


Lees meer


De vernieuwde Arrangement: wat gaat er veranderen?