Exporteurs in het nieuws: wereldspeler in aardappelverwerking Kiremko

Vorige maand publiceerde het Financiële Dagblad (FD) een reportage over onze klant Kiremko, een producent van aardappelverwerkingsmachines, gevestigd in Montfoort. Kiremko bewijst al decennialang dat internationale handel draait om meer dan alleen techniek. Met klanten in onder andere Denemarken, Japan, India, China, Egypte en Nieuw-Zeeland, weet het bedrijf zich behendig te bewegen door een landschap van importheffingen en geopolitieke uitdagingen. Daarbij speelt risicobeheer een cruciale rol en hebben de dekkingen van Atradius DSB ook een rol kunnen spelen bij een gedeelte van hun internationale projecten.

Het groene hart

Wat ooit begon als een fabrikant van frituurfornuizen voor snackbars, is uitgegroeid tot een wereldspeler in de nichemarkt van aardappelverwerkingsmachines. Kiremko maakt complete productielijnen die aardappelen schillen, snijden, drogen en bakken – met een capaciteit die inmiddels tot 40.000 kilo friet per uur kan verwerken. Montfoort is niet de enige plek waar deze expertise bestaat: in het groene hart zijn diverse spelers actief met ‘aardappeltech’.

Het FD sprak met Paul Oosterlaken, sinds 1976 verbonden aan het bedrijf en inmiddels voor 80% eigenaar, hanteert een duidelijke strategie: “We go where the potatoes grow.” Die filosofie leidde tot successen, maar ook de nodige uitdagingen – zoals een fabriek in India waar nauwelijks aardappelen bleken te groeien. Uiteindelijk stijgt de vraag naar aardappelproducten in India exponentieel.

Slim omgaan met importheffingen

Kiremko’s internationale aanpak is niet alleen gebaseerd op marktbehoefte, maar ook op handelsbeleid. Door lokaal te produceren – bijvoorbeeld in de VS via partners Idaho Steel en Reyco – weet het bedrijf importheffingen te omzeilen. Soms worden machines deels in Nederland gebouwd en elders geassembleerd, afhankelijk van de geldende tarieven. Azië en het Midden-Oosten zijn snelgroeiende markten. Vanuit India kunnen klanten heffingsvrij leveren aan Zuidoost-Azië, waar de vraag naar friet stijgt door veranderende eetculturen. Toch is Kiremko voorzichtig: arbeidsomstandigheden en overheidsregels maken productie in sommige landen complex.

Commercieel directeur Ton Hendrickx noemt het “een spel waar we al dertig jaar goed mee uit de voeten kunnen.” Ingenieurs passen zelfs ontwerpen aan om assemblage in andere landen eenvoudiger te maken, als dat financieel voordeliger is.

Lees het hele artikel in het Financieele Dagblad: ‘Als ze friet nodig hebben, dan komt er een frietfabriek’

Contact


info.dsb@atradius.com 020-553 2693

Social Media


Lees meer


Klimaat briefing