Royal Bodewes levert een cementschip aan Taiwanese U-Ming
De activiteiten van Royal Bodewes
Royal Bodewes is een scheepsbouwer die al sinds 1812 actief is en inmiddels dus al meer dan 200 jaar schepen bouwt. Dat gebeurt vooral in Hoogezand aan het Winschoterdiep. Het is een echt familiebedrijf en er zijn dan ook altijd leden van de familie Bodewes actief in het bedrijf.
Ze zijn gespecialiseerd in het bouwen van vrachtschepen van 1500 tot 15.000 ton draagvermogen. Door de ligging aan het Winschoterdiep Heeft Royal Bodewes te maken met een breedte beperking. Echter, wordt er altijd gezocht naar oplossingen, en kan er indien mogelijk gebruik maken van buitendijkse bouwlocaties. Naast standaardschepen kunnen ze ook allerlei gespecialiseerde opdrachten uitvoeren. Het eigen design-team denkt graag met de klant mee en kan allerlei innovatieve en duurzame technieken toepassen. Zo hebben ze bijvoorbeeld de ecotrader ontworpen, met een innovatieve boeg, die zorgt voor minder wrijving met het water en vooral in slecht weer kan dat veel besparing van brandstof opleveren.
Cementschepen
Een niche waarin Royal Bodewes actief is, is die van de cementschepen. Voorheen waren schepen die cement vervoerden vooral aangepaste vrachtschepen, dus niet specifiek gebouwd voor dat doel. Die schepen waren inmiddels gemiddeld 40 jaar oud. Het bedrijf is hiermee begonnen, omdat een klant belde met de vraag of zij een cementschip konden bouwen.
Martijn Beunk, Business Development: “Ik werkte net bij Bodewes en kreeg een klant aan de lijn met de vraag of we een cementschip konden bouwen. Na wat ruggespraak, zei ik ja. En in 2012 leverden we ons eerste cementschip op.”
Inmiddels hebben ze acht cementtankers geleverd en onlangs werd de negende te water gelaten. Deze laatste is geleverd aan het Taiwanese U-Ming. Het contact kwam bij toeval tot stand, via een leverancier van een cementfabriek die U-Ming doorverwees naar Bodewes. Op dat moment stond de Japanse yen vrij hoog en de Japanse werf waar ze normaal gesproken bestelden, was niet flexibel genoeg met haar ontwerpen. U-Ming beschikt over een vloot met onder meer vier cementschepen. De oudste, die ruim 40 jaar oud is, is inmiddels vervangen door een schip van Bodewes. Het heeft een lengte van 115 meter en is energiezuiniger, vanwege een speciale boeg waardoor het schip efficiënter vaart. De cementinstallatie is geleverd door een Zweeds bedrijf. Het schip heeft een capaciteit van 7750 ton draagvermogen, wat gelijk staat aan 300 vrachtwagens.
Voor deze deal verzekerde Royal Bodewes het betalingsrisico en de garanties. Martijn Beunk: “Een dergelijk schip is volgens bepaalde specificaties gebouwd en zou in het geval dat er iets misgaat mogelijk moeilijk door te verkopen zijn. Daarom was het voor ons zinvol om een verzekering af te sluiten tegen betalingsrisico’s.”
Carlijn Bodewes, Business Development & Finance: “De transactie was ook bijzonder, omdat er een schip vanuit Nederland werd geleverd aan Azië. Daar waar je steeds vaker ziet dat in Europa grote schepen worden besteld in China, Japan of India, was het wel bijzonder om nu andersom een schip te leveren.”
Duurzame ontwerpen en de toekomst
Met het oog op 2040, wanneer nieuwe schepen 70% minder mogen uitstoten, moeten schepen nog een heel stuk efficiënter worden. Royal Bodewes beschikt ook over een aantal eigen schepen en kan daarop innovaties testen. De eerdergenoemde ecotrader is een belangrijke ontwikkeling. Doordat een dergelijk schip minder weerstand ondervindt in water, kan worden volstaan met een kleinere motor, die zorgt voor minder uitstoot. Een andere besparing wordt gerealiseerd door bijvoorbeeld led-verlichting. En er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven kraan die droge bulk lading kan laden en lossen. Ook het gebruik van nieuwe brandstoffen, zoals methanol, waterstof en lng hebben alle aandacht. Helaas zijn die nog niet overal makkelijk verkrijgbaar.
Maar vooralsnog ziet de toekomst er stralend uit voor Royal Bodewes; de komende 4 jaar zijn er al 26 schepen besteld door 8 verschillende klanten. De orderportefeuille is voorlopig dus goed gevuld.
Heleen Quint - Senior Export Credit Specialist
Monique Duns - Marketing and events coordinator