Next Generation Shipyards blijft groeien
Next Generation Shipyards (NG Shipyards) is een echt familiebedrijf en opgericht in 2014 door Albert, Lina en Dirk Keizer. Als mededirecteur van een andere scheepswerf, had Albert al veel ervaring in de scheepsbouw. Toch besloot hij om samen met zijn vrouw en zoon een ander bedrijf te starten. Ook twee dochters zijn inmiddels werkzaam bij het bedrijf
Dankzij een uitgebreid netwerk verwierf de werf al snel zijn eerst opdracht van Zeeland Seaports. Zij waren op zoek naar een nieuw survey schip en via hun netwerk werden ze op het spoor gezet van Next Generation Shipyards. Het Nederlands Loodswezen kwam aanvankelijk alleen voor onderhoud aan hun schepen bij de werf, maar dat werk resulteerde uiteindelijk ook in een opdracht voor de bouw en levering van nieuwe loodsvaartuigen. Lauwersoog bleek een zeer goede vestigingsplaats te zijn. De werf is inmiddels het grootste bedrijf in de haven en er zijn meestal zo’n 60 man aan personeel aan het werk. De werf ligt direct aan zee en is daardoor voor verschillende landen heel interessant. Zo kwamen er opdrachten uit Engeland, Noorwegen en Denemarken. Ze doen inmiddels veel onderhoud aan schepen die betrokken zijn bij de windparken ten noorden van Nederland. De werf bouwt met name specialistische en duurzame werkschepen die een innovatief karakter hebben. Ieder schip wordt gebouwd volgens de specifieke eisen van de klant.
Innovatie
Albert Keizer: “Wij lopen graag voorop als het gaat om innovatieve ontwikkelingen wat betreft brandstof. Zo hebben we het schip, de Ecolution, aangepast zodat deze nu volledig op waterstof kan varen. Dankzij de kennis die we daarmee op hebben gedaan, hebben we een voorsprong op de markt en lukte het ook om de aanbesteding van Port of Amsterdam voor de Neo Orbis te winnen. Met dit schip wil de Amsterdamse haven een eerste stap zetten op weg naar emissievrije scheepvaart. De brandstof die voor dit schip gebruikt gaat worden is waterstof in poedervorm. Ook Rijkswaterstaat is voornemens een opdracht te geven voor de ombouw van een onderzoeksschip, zodat het volledig fossielvrij wordt.”
NG Shipyards heeft een eigen innovatieve boot ontworpen voor de windparkenindustrie die hogere golven kan weerstaan en daardoor beter en langer inzetbaar is bij slechter weer. Bovendien kunnen er meer mensen tegelijk worden vervoerd. Verder verbruikt dit schip 20% minder brandstof dan de schepen die regulier worden gebruikt. Voor de windparkindustrie zijn deze aspecten van groot belang, omdat zij altijd met strakke deadlines werken en het van het grootste belang is om op tijd op te leveren. Inmiddels zijn er drie schepen geleverd en de verwachting is dat er meer besteld gaan worden.
Helaas is het voorlopig nog niet zo ver dat alle schepen fossielvrij zijn, maar de schepen die NG Shipyards aflevert, verbruiken doorgaans wel ongeveer 35% minder diesel dan reguliere schepen.
Albert Keizer: "Wij verwachten een behoorlijke groei de komende tijd, we gaan zeker nog een keer verdubbelen. We zullen hierin nog diverse keuzes moeten maken."
Voor twee recente opdrachten werd de werf gevraagd om garanties te stellen. De huisbank wees ze vervolgens door naar Atradius DSB, waar ze een zogenaamde contragarantie afnamen. Daardoor werden de financiële lijnen bij de bank niet belast.
Milford Haven Port Authorithy & Cassen-Tours Cassen Eils & Frisia Touristik
Via een aanbesteding verwierf NG Shipyards de opdracht voor de bouw van een loodsboot voor de grote energiehaven van Milford Haven. Voor deze aanbesteding lag de nadruk op de technische aspecten die geboden werden. De wegingsfactor voor het behalen van de doelstellingen was groter dan de prijsfactor. Het feit dat de werf veel ervaring heeft opgedaan in het bouwen van dergelijke specifieke schepen voor Nederlands Loodswezen, gaf voor Milford Haven Port Authority de doorslag en NG Shipyards won de aanbesteding.
Cassen-Tours Cassen Eils & Frisia Touristik bestelde een schip dat gaat varen tussen het Duitse vasteland en de Duitse waddeneilanden. Het is een snel varend schip met een lage diepgang dat 56 passagiers kan vervoeren. Voor Cassen-Tours Cassen Eils & Frisia Touristik gaven juist de betrouwbaarheid van het schip en de operationele kosten de doorslag bij hun keuze voor de werf.
Ambities
De werf beschikt over 19.000 m2, waar nu zes bouwhallen en een grote schepenlift staan. Een deel van het terrein is nog niet bebouwd en er is nog volop ruimte voor uitbreiding. Daarnaast zijn er opties op omliggende terreinen en is er de intentie om uit te breiden. De orderportefeuille is goed gevuld, met tevreden klanten die meer boten willen bestellen.
Heleen Quint - Senior Export Credit Specialist
Monique Duns - Marketing and events coordinator