Op virtuele handelsreis naar Zuidoost-Azië
Op 12 oktober ging de eerste virtuele handelsmissie naar Zuidoost-Azië, georganiseerd door RVO en het ministerie van Buitenlandse Zaken, van start. Tijdens deze virtuele rondreis, van ongeveer twee maanden werden we als deelnemers meegenomen naar de zogenaamde ASEAN-5 landen. Dit zijn de 5 landen uit deze regio met het grootste handelspotentieel, namelijk Indonesië, Maleisië, Singapore, Thailand en Vietnam.
In de afgelopen decennia is de ASEAN-5 regio uitgegroeid tot een speler van economisch formaat. Deze landen hebben samen bijna een half miljard inwoners, en de Nederlandse export naar deze regio bedraagt jaarlijks bijna € 10 miljard euro. Deze handelsmissie stond in het teken van drie sectoren die niet op zichzelf staan, maar waar Nederland wel een belangrijke rol in zou kunnen spelen, namelijk agrifood, water en afval/circulair. Het event werd geopend door minister Sigrid Kaag die onder meer vertelde over het belang van de buitenlandse handel en het economisch herstel ten tijde van Covid-19.
Met meer dan 60 presentaties, webinars en workshops konden de deelnemers hun kennis bijspijkeren op verschillende vlakken. Zo konden Nederlandse exporteurs bijvoorbeeld sessies bijwonen over zakendoen met de deelnemende landen, waar inzicht werd gegeven in de ontwikkelingen en kansen die er zijn in de focus-sectoren. Vanuit een andere invalshoek heeft Atradius DSB een sessie gegeven waarin we hebben uitgelegd hoe wij exporteurs kunnen helpen met verzekeringen, garanties en financieringen. Daarnaast was het mogelijk voor Aziatische deelnemers om bijvoorbeeld meer te weten te komen over de Nederlandse expertise in de drie verschillende focus-sectoren. Zo was er voor alle deelnemers meer dan voldoende informatie te vergaren.
Naast alle online sessies was er ook een soort online marktplaats voor onder meer diensten, producten of expertise opgezet door de organisatie. Hier konden de deelnemers direct met elkaar in contact komen om samenwerking te realiseren wanneer vraag en aanbod bij elkaar pasten.
Natuurlijk is een virtuele handelsmissie niet hetzelfde als een normale handelsmissie, waarbij je gedurende een week de mogelijkheden leert kennen die er zijn in een bepaalde regio. De contacten zijn dan directer en de drempel om rechtstreeks met business partners te spreken ligt bij een virtueel event misschien iets hoger. Toch kan ik me voorstellen dat deze virtuele handelsmissie voor Nederlandse exporteurs een praktische manier is geweest om meer inzicht te krijgen in de regio’s. En wellicht leidt dat in de toekomst weer toe nieuwe exportkansen.
Guido Minnaert - Marketing Communications Manager