Duurzame productie in Bangladesh?

MYOMY do goods laat zien dat het kan!

MYOMY do goods is een fabrikant van verschillende leren producten. Deze fairtrade collecties zijn geïnspireerd op items uit ons dagelijks leven en worden gefabriceerd met een missie ‘to do good’. Iets meer dan 2 jaar geleden lanceerde het Nederlandse modemerk MYOMY do goods de #MyInsideoutBag tijdens de #FashionRevolution Week. Een tas die is vervaardigd door ambachtslieden in Bangladesh en die symbool staat voor de fair fashion movement. De productie van de tas wordt mede mogelijk gemaakt door het Dutch Good Growth Fund (DGGF) van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Marja Baas - Oprichter van MYOMY do goods
“Dankzij DGGF en de samenwerking met RVO.nl kon MYOMY do goods de samenwerking aangaan met Leatherina in Dhaka, Bangladesh. De keuze voor Leatherina was heel bewust, enerzijds vanwege de vrouwelijke oprichter Taslima, anderzijds vanwege het grote aantal vrouwelijke medewerkers. Hierdoor konden we direct met de beste professionals aan de slag, waardoor vrouwen in Dhaka zich structureel kunnen ontwikkelen als Positive Icons voor nu en in de toekomst!”

Fashion Revolution De Fashion Revolution is ontstaan na de grootste ramp in de textielindustrie ooit: de instorting van een kledingfabriek in Bangladesh op 24 april 2013, waarbij ruim 1100 doden en meer dan 2000 gewonden vielen. Onder de slachtoffers waren voornamelijk jonge vrouwen. Vrouwen die werkten tegen zeer lage lonen en in extreem slechte, onveilige arbeidsomstandigheden. Door de ramp ontstond wereldwijd felle kritiek op de wantoestanden in de textielindustrie in landen als Bangladesh. Precies 1 jaar na de ramp ontstond op social media de #Insideout campagne. Consumenten werden aangespoord hun kleding binnenstebuiten te dragen, zodat het ‘Made By’ label zichtbaar werd. Hierdoor ontstond meer bewustwording bij het publiek en behoefte aan meer transparantie en aandacht voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) binnen de kledingindustrie. Dit heeft geleid tot de ondertekening van het convenant Kleding en Textiel. # MyInsideoutBag De MyInsideoutBag borduurt voort op de InsideOut-campagne. De tas kan namelijk ‘inside out’ worden gedragen, zodat het speciale ‘Made by’ label met de naam van de maker van de tas zichtbaar is. Dragers van de tas steunen de Fashion Revolution én dragen bij aan een betere toekomst van de makers van de tas. Deze makers, veelal vrouwen uit de sloppenwijken van Dhaka, leren namelijk een ambacht onder goede werkomstandigheden en krijgen een eerlijk inkomen zodat ze kunnen bouwen aan een zelfstandige toekomst en hun eigen dromen kunnen volgen. Dit verbetert hun leefomstandigheden aanzienlijk.

MYOMY do goods is bekend geworden met haar MY PAPER BAG. Deze duurzame en iconische tas is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Voor de totstandkoming van de MY INSIDEOUT BAG is MYOMY do goods de samenwerking aangegaan met lokale productiepartner Leatherina. Dit is mede mogelijk gemaakt door het Dutch Good Growth Fund.


Anne Lighthelm - Investment Manager RVO

Haagse Zaken vergroening van de ekv