Vekoma – wereldspeler van formaat in de amusementsindustrie
Over de hele wereld staan ongeveer 500 achtbanen van de Nederlandse achtbaanfabrikant Vekoma. Het bedrijf uit Vlodrop in Limburg is opgericht in 1926, toen een plaatselijke smid mogelijkheden zag om landbouwwerktuigen, zoals ploegen, te fabriceren. Hij kreeg de bijnaam Veldkoning en dit was de basis voor de naam Veldkoning Machinefabriek.
Staal in het DNA
Na de Tweede Wereldoorlog speelde Vekoma in op de Limburgse economie door staalconstructies voor de mijnindustrie te gaan produceren en bouwen. In het begin van de jaren ’60 werd duidelijk dat de mijnindustrie ging verdwijnen en richtte Vekoma zich op het fabriceren van installaties en constructies voor de chemische industrie. Toen ook deze markt begon terug te lopen, werd er gezocht naar een manier om extra inkomsten te kunnen genereren uit het verwerkte staal. Begin jaren ‘70 maakte Vekoma de overstap naar de amusementsindustrie en ging onder licentie van de Amerikaanse firma Arrow achtbanen bouwen voor de Europese markt.
In 1979 bouwde Vekoma de allereerste eigen achtbaan ‘Tornado’ die werd ontworpen voor het huidige Walibi België. Met de bouw van de Python in de Efteling in 1981, vestigde Vekoma zich definitief in de amusementsindustrie als professioneel achtbaanfabrikant. In 2001 werd Vekoma gekocht door Huisman Equipment, en groeide het bedrijf verder uit tot een belangrijke speler in de wereldmarkt. Dit bracht Vekoma onder de aandacht van het Japanse Sansei Technologies, die het bedrijf kocht in 2018. Alles onder één dak Bij Vekoma werken ongeveer 375 medewerkers wereldwijd, waarvan 150 engineers. Naast het hoofdkantoor in Vlodrop heeft het bedrijf lokale kantoren in Nederland in Breda en in het buitenland in de VS en in China. Carin Davits, Marketing & PR, vertelt: “We zijn de enige fabrikant ter wereld die alle disciplines in huis heeft. Van verkoop, R&D, engineering, productie, projectmanagement tot after-sales en 24/7 service. Inmiddels hebben we wereldwijd erkenning verworven met aanwezigheid in meer dan 50 landen. Onze achtbanen worden geleverd aan thema- en pretparken, variërend van de kleinere familieparken tot de grote namen in de amusementsindustrie, die geschikt zijn voor alle leeftijden, van first-time riders tot thrill seekers.”
De nieuwste trend in de markt voor achtbanen is de combinatie van family & thrill. Dat zorgt ervoor dat een brede doelgroep wordt aangesproken, van de allerkleinsten tot de doorgewinterde achtbaanliefhebbers. Dit is voor de pretparken belangrijk, want familie-uitjes zorgen voor de meeste inkomsten. Maar je wilt natuurlijk ook publiekstrekkers. Zo heeft Vekoma onder andere een Family Launch Coaster ontwikkeld, die al toegankelijk is voor kinderen met een lengte van 95cm, maar ook avontuurlijk genoeg voor een volwassen publiek. Niet te intens, maar eindeloos plezier waardoor bezoekers blijven terugkomen. Het moeiteloze onderhoud, de ergonomische zitplaatsen voor alle maten en het comfort en veiligheid, maken deze achtbaan een geweldige toevoeging aan elk thema- of pretpark. Big Bear Mountain in Dollywood in de VS is een mooi voorbeeld van dit type achtbaan. De lay-out bestaat uit drie krachtige lanceringen en maar liefst 23 airtime-momenten, met positieve G-krachten zoals in geen enkele andere familie achtbaan. De trein passeert een spectaculair gebouwde waterval en duikt door een tunnel, terwijl een topsnelheid van 77 km/u wordt bereikt. Met audio aan boord en thematisering van de treinen die lijken op SUV’s met vierwielaandrijving en werkende koplampen en achterlichten, word je ondergedompeld in de ritervaring, op zoek naar ‘Big Bear’ in de Smoky Mountains. Contragaranties
De laatste jaren zijn er tientallen achtbanen wereldwijd afgeleverd, van Noord-Amerika tot Azië, en van het Midden-Oosten tot Australië. Vekoma levert niet alleen aan de grote pretparken, maar ook aan de kleinere familieparken. Om de volgende stap te kunnen zetten in de ontwikkeling van een park, is de achtbaanfabrikant een partner die graag hierin meedenkt. Wat zijn de wensen van de klant en wat is de gewenste doelgroep?
Welk type achtbaan past op de fysieke locatie? Kiest men voor een standaard type achtbaan of custom-made ontwerp? Wat zijn de financiële mogelijkheden om het project te kunnen realiseren? Alleen al in de afgelopen 2,5 jaar heeft Vekoma dekking uitgenomen bij Atradius DSB voor 15 transacties. Niels Verbugt, Legal Counsel: “Bankgaranties zijn voornamelijk belangrijk in Azië, want de financierende banken zien daar het liefst een vooruitbetalingsgarantie. Als dat wordt gevraagd door de financier, maken wij altijd gebruik van Atradius DSB. Dit is voor ons relevant, want door deze garanties behouden wij ook voldoende kredietruimte en zijn de kosten bij de bank te overzien.” Bouwen aan de toekomst
De geopolitieke ontwikkelingen en spanningen hebben geen directe invloed op de orderportefeuille van Vekoma. De amusementsindustrie blijft namelijk gewoon doordraaien, ondanks dat het onrustig is in bepaalde delen van de wereld. CFO Antoine Driessen: “Voor enkele componenten hebben we in een aantal gevallen wat uitdagingen om ze tijdig geleverd te krijgen, maar doordat we een wereldwijd netwerk hebben voor inkoop van kwalitatief hoogwaardige componenten, kunnen we dit tot nu toe prima opvangen. Daarnaast speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Vekoma brengt in kaart wat de impact is op de hele keten en oriënteert zich op maatregelen om deze te verkleinen. Zo wordt onder andere bij het ontwerpen van achtbanen rekening gehouden met het energieverbruik.”
Niels Verbugt, Legal Counsel
“Bankgaranties zijn voornamelijk belangrijk in Azië, want de financierende banken zien daar het liefst een vooruitbetalingsgarantie. Als dat wordt gevraagd door de financier, maken wij altijd gebruik van Atradius DSB. Dit is voor ons relevant, want door deze garanties behouden wij ook voldoende kredietruimte en zijn de kosten bij de bank te overzien.”
Vekoma Campus
Danny van Iersel - Export Credit Specialist
Guido Minnaert - Marketing Manager