Mimi Moto: een revolutionair kookfornuis

Mimi Moto is een klein bedrijf, met slechts 5 medewerkers, opgericht in 2014 in Amsterdam. Zij produceren een innovatief fornuis genaamd Mimi Moto (= “ik ben heet” in het Swahili). Dit kleine 1-pitsfornuis is ontworpen en gebouwd om schoner, veiliger en gezonder te koken.

Marius de Waard, een van de oprichters van Mimi Moto, vertelt: “Tijdens het reizen in ontwikkelingslanden voor het bedrijf In2Care*, merkten we dat veel mensen worden blootgesteld aan giftige dampen uit de keuken. Toen we dit probleem onder de loep namen, leerden we dat er veel ruimte was voor verbetering. Ongeveer twee-en-een-half miljard mensen koken dagelijks op een open vuur van hout of houtskool. Jaarlijks sterven er miljoenen mensen aan de gevolgen van koken op open vuur. Dat is meer dan malaria en dengue bij elkaar. Dit was voor ons dan ook de reden dat we zijn gaan kijken naar de ontwikkeling van een schoon en veilig fornuis als alternatief voor het koken op open vuur.”

Ontwikkeling

Het ontwikkelingsteam van Mimi Moto heeft toen het gelijknamige kookfornuis ontworpen. Bij het ontwerp speelde de kostprijs een belangrijke rol en deze is dan ook zo laag mogelijk gehouden. Daarnaast was het belangrijk om het fornuis gebruiksvriendelijk en duurzaam te maken. Marius: “De Mimi Moto is ontwikkeld voor het gebruik van bio-pellets afkomstig van agri-afval. Hierbij kun je denken aan pellets gemaakt van snippers en zaagsel van resthout, maar ook van restproducten bij het verbouwen van bijvoorbeeld rijst, mais, koffie, cacao of de schillen van cashewnoten. Hiermee kun je zorgen voor een schone verbranding. Toch merkten we al snel dat alleen het produceren van een schoon fornuis niet voldoende was om een wereldwijde impact te creëren.” De meeste huishoudens besparen 30 tot 40% aan brandstofkosten in vergelijking tot houtskool. Bovendien zijn veel Afrikaanse landen steeds bezorgder over ontbossing en de gevolgen van houtkap. Het gebruik van de bio-pellets draagt ook bij aan de beperking hiervan.

Tool & Fuel filosofie

Marius: “Voor de gebruikers van de Mimi Moto is de brandstof net zo belangrijk als het fornuis dat ze gebruiken. En dat betekent dat hier lokaal in moet worden voorzien. Zo is onze Tool & Fuel-filosofie geboren. Want om de kosten van de grondstoffen voor verbranding laag te houden is het belangrijk dat deze pellets ook lokaal kunnen worden geproduceerd. En op deze manier creëren we lokale werkgelegenheid in de productie en distributie van de brandstof en ontstaat er lokaal een circulaire economie voor een gezondere samenleving.” Onlangs is er een order binnengekomen uit Zambia voor 6600 fornuisjes. De afnemer, SupaMoto uit Zambia, is een dochteronderneming van Emerging Cooking Solutions uit Zweden. Zij produceren lokaal de bio-pellets (de brandstof) die nodig zijn voor de ‘Mimi Moto stoves’. Deze brandstof is veel goedkoper, maar bovenal veel minder schadelijk voor mens en milieu, dan houtskool. Voor de verkoop van de ‘stoves’ en de brandstof heeft SupaMoto een eigen verkoopapparaat opgezet met 15 winkels verspreid over Lusaka. De verwachting is dat dit de komende tijd zorgt voor circa 22 extra werknemers.

“Voor de gebruikers van de Mimi Moto is de brandstof net zo belangrijk als het fornuis dat ze gebruiken. En dat betekent dat hier lokaal in moet worden voorzien. Zo is onze Tool & Fuel-filosofie geboren.”

De rol van DGGF

Marius: ”Via Rural Spark (zie creditnotes februari 2020) zijn we in contact gekomen met Atradius Dutch State Business. Zij maakten gebruik van het Dutch Good Growth Fund en brachten ons hiervan op de hoogte. Door gebruik te maken van de DGGF-regeling kunnen we een financiering aanbieden van twee jaar. Dit geeft onze klant, Emerging Cooking Solutions, de ruimte om terug te betalen. En zelf kunnen wij gebruik maken van de mogelijkheid om tijdens onze fabricatieperiode een deel van de contractprijs betaald te krijgen vooruitlopend op bevoorschotting van de wissels, zodat we verder blijven groeien zonder dat dit een groot beslag legt op ons werkkapitaal. Als deze regeling er niet was geweest, hadden we de transactie niet op deze schaal kunnen doen, maar hadden we de fornuizen gefaseerd moeten aanbieden. En om dit concept te laten werken is het belangrijk dat je wel schaalgrootte kunt creëren.”


De toekomst

Mimi Moto richt zich op dit moment voornamelijk op Afrika, Zuid-Oost Azië en India, omdat hier nog veel op open vuur wordt gekookt. Marius: “Naast Zambia zijn we al actief in Rwanda, maar we hebben ook al geleverd in India en Laos. Voor sommige landen hebben we zelfs speciale accessoires ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan een adapter om het fornuis te gebruiken als een soort terrasheater, of een speciaal opzetstuk om chapatis te kunnen bakken voor onze klanten uit India. Zo proberen we net dat beetje extra te bieden aan de gebruikers.” * De onderneming In2Care ontwikkelt producten tegen muggen die ziektes verspreiden zoals malaria & knokkelkoorts.

Niek van der Beek, Manager Business Development & International Relations

Guido Minnaert, Marketing & Communications Manager

Crisismaatregelen coronacrisis