Kennis maken met...

Heleen Quint

Kun je iets over jezelf vertellen?

Ik woon in Landsmeer, net buiten Amsterdam, met een grote tuin en uitzicht op natuurgebied het Ilperveld vol met meren en slootjes. Ik ben getrouwd en heb twee volwassen kinderen. Ik sport graag, en ga dan roeien of racefietsen. Gelukkig is fietsen nog steeds mogelijk, alleen of met z’n tweeën en dan zoeken we de rustige wegen uit. Sporten is voor mij een uitlaatklep. Zeker in deze Corona-thuiswerktijden. Verder lees ik graag.

Hoe lang werk je al bij Atradius en wat heb je hiervoor gedaan? Ik heb rechten gestudeerd en ben daarna begonnen bij de toenmalige AMRO-bank. Na twee jaar ben ik vertrokken. Ik miste de diepgang en kon bij Atradius DSB, toen nog NCM, aan de slag. Ik werk nu bijna 28 jaar bij Atradius DSB en heb daar verschillende functies bekleed. Ik ben begonnen als accountmanager, dat was toen nog gecombineerd met polisbeheer. Daarna heb ik 17 jaar op de schade-afdeling gewerkt. Dat is mooi werk.

Soms moet je heel snel beslissen om schade te voorkomen of om te kunnen incasseren, maar je moet soms ook een lange adem hebben omdat het soms jaren duurt voor je betalingen ontvangt. Inmiddels ben ik sinds twee jaar weer accountmanager. Dat leek me weer eens leuk en het heeft goed uitgepakt. Met de ervaring die ik als schademedewerker heb opgedaan kan ik klanten ook goed helpen.

Wat is er zo leuk aan jouw functie en wellicht iets algemeens over je klantenportefeuille? In ons team hebben we de klanten verdeeld, zodat iedere accountmanager z’n klanten goed leert kennen en je een zekere expertise kunt opbouwen. Mijn klanten zijn vooral de MKB-scheepsbouwers. Ze bouwen allerlei soorten schepen; van (elektrische) veerponten tot superjachten. Als ik ’s morgens over het IJ ga naar Amsterdam, sta ik op een pont die is gebouwd door Holland Shipyards, één van onze klanten. Dat is toch mooi?

Toen ik de overstap maakte van schade naar underwriting wilde ik het liefst onze grootste klanten bedienen. Ik dacht ‘daar gebeurt het’. Maar dat klopt niet. Een tijdje geleden raakte ik bij een jubileum van een klant in gesprek met een Franse ingenieur die op enig moment een beetje jaloers zei: ‘if you need something there is always a Dutch company that makes it’. Dat is wat ik in onze groep ook zie. We bedienen de meest uiteenlopende en innovatieve bedrijven. Van start-ups tot vrij grote ondernemingen. We zijn niet puur commercieel bezig en hoeven niet voor de grootste deals te gaan die het meeste opleveren. We kunnen echt iedereen bedienen. Op dit moment hebben we vanwege de Corona crisis intensief contact met de Staat, om te kijken of- en hoe we onze klanten kunnen helpen, want als exportkredietverzekeraar heb je nu echt een toegevoegde waarde. Commerciële verzekeraars sluiten epidemieën als schade-oorzaak vaak uit. Wij doen dat niet.

Vlak voor de Corona crisis begon ben je nog mee geweest op een handelsmissie naar Indonesië. Hoe was dit en kun je daarover vertellen? Voor Nederlandse bedrijven was het doel van de missie om contacten op te doen en zo mogelijk contracten te sluiten met Indonesische partijen. Tijdens onze reis hebben we Jakarta en Surabaya bezocht. De missie was groots opgezet en er waren ruim 180 deelnemers. De deelnemers waren opgedeeld in vier sectoren: maritiem/watermanagement, afvalverwerking, voedsel en landbouw, en gezondheid. Ik heb vooral deelgenomen aan het maritieme onderdeel, samen met Berend Nix van het ministerie van Financiën. Mijn collega Niek van der Beek, teamleader Business Development & International Relations heeft zich aangesloten bij afvalverwerking. Maar we hebben ook zoveel mogelijk andere deelnemers gesproken die zich hadden aangesloten bij de andere sectoren. Het was een leuk en leerzaam programma met veel diverse bezoeken. Zo zijn we onder meer gaan kijken bij havens, lokale afvalverwerkers en ziekenhuizen. Er was bovendien genoeg tijd om met de Nederlandse deelnemers in gesprek te gaan.

Zijn er nog aanvragen binnengekomen naar aanleiding van de handelsmissie? Jazeker! Niek is nog aanwezig geweest bij de ondertekeningsceremonie tussen twee partijen. Het gaat hier om een contract waarvoor wij inmiddels een dekkingstoezegging hebben kunnen uitreiken. Daarnaast hebben we in de afgelopen weken ook nog weer twee aanvragen ontvangen, maar er zullen er denk ik nog wel meer volgen. Ik word namelijk nog steeds gebeld door klanten, ondanks deze moeilijke tijd. Want we blijven vanuit huis gewoon bereikbaar voor de vragen van onze exporteurs. Het was duidelijk dat het goed is om met missies mee te gaan. Er zijn nog steeds potentiële klanten die ons niet kennen. Daar kunnen we tijdens een missie wat aan doen.

Heleen Quint, Senior Account Manager

Mimi Moto